Przejdź do głównej zawartości

Minolta od Zbieraja

 Któregoś dnia, zadzwonił do mnie Zbieraj:

- Cześć Robercie, wiem, że kolekcjonujesz stare aparaty, mam kilka, może to nie są jakieś cenne zabytki, ale chętnie bym ci je sprezentował. Leżą, kurzą się - na pewno nigdy już ich nie będę używał.
- O świetnie, za wszelkie aparaty, będę bardzo wdzięczny ...

Minęło kilka miesięcy, jakoś nie mogłem się zebrać, żeby się z Nim umówić, zawsze coś stawało mi na przeszkodzie, później nastała pandemia, lockdown i kontakty były coraz bardziej ograniczone ... W końcu, jesienią 2021, udało nam się skutecznie umówić. Zbieraj serdecznie przywitał mnie w swoim nowym mieszkaniu, w nowym bloku na Targówku, niedaleko miejsca, gdzie w latach 70. XX chodziłem do technikum. Na kuchennej ladzie-wyspie, leżał przygotowany sprzęt fotograficzny - wszystko w prezencie dla mnie! Nie bardzo wiedziałem, co powiedzieć, poza "dziękuję, dziękuję", bo byłem naprawdę zaskoczony. Zbieraj wiedział, że nie mam, jak mu się odwdzięczyć, ale wyraźnie był szczęśliwy, widząc moją minę.

Wśród sprzętu, wystawionego na ladzie, wyróżniały się Praktica L, ogromny Flektogon 4/20 oraz czarna Minolta SR-T Super z zoomem 28-70 mm i  jasnym standardem 1.4/50. Wyraźnie, czarna Minolta zwracała moją uwagę.

Opowiem ci, skąd ją mam! - zaczął Zbieraj - Staliśmy właśnie "Zawiasem" (żaglowiec "Zawisza Czarny" - przypis mój) w Jokohamie i poszedłem sobie zobaczyć miasto. Zwrócił moją uwagę sklepik, a właściwie komis z aparatami i sprzętem fotograficznym. Wszystko diabelnie drogie - na nic z tego, mnie nie stać, można jednak pooglądać.
Ale na dole, w rogu witryny stoi sobie czarna Minolta SR-T Super z jakąś dziwnie niską, niższą o wiele, od reszty aparatów, ceną. Zainteresowało mnie to. Wchodzę, próbuję pytać sklepikarza. On, ni w ząb po angielsku, ja, ni w ząb po japońsku, więc próbujemy na migi:
"Skąd taka niska cena?"
"Bo nie działa!"
Biorę do ręki. Wygląda dobrze. Mechanicznie działa. Elektroniczny pomiar wewnętrzny światła - nie działa. Hmmm.
Wróciłem na "Zawiasa". Był u nas wtedy w załodze (pada nazwisko znanego fotoreportera, które niestety zapomniałem) więc proszę go, żeby jutro poszedł ze mną na miasto, bo chcę mu coś pokazać i o coś go zapytać.
Rano idziemy do komisu. Czarna Minolta stoi na dole w rogu witryny - cena jeszcze niższa, niż wczoraj!
Mówię do znanego fotoreportera z załogi "Zawiasa":
"Chciałbym, żebyś zobaczył, ile to coś jest warte, ale podobno elektronika nie działa."
Proszę sklepikarza o podanie Minolty, a znany fotoreporter sprawdza ją. W pewnym momencie do mnie mówi:
"Słuchaj! Tu wszystko działa! On, po prostu, baterię założył odwrotnie! Nic mu nie mów! Kupuj!!!"
Kupuję.
 Po wyjściu z komisu, znany fotoreporter mówi do mnie:
"Odsprzedaj mi ją - dam ci o połowę więcej!"
"Spadaj!"
W ten sposób, kupiłem aparat, na który nie było mnie stać! Ten obiektyw zoom i futerał dokupiłem już później w Polsce.

W ten sposób, Zbieraj obdarował mnie swoim zbiorem - po kolei:

1. Vilia - działa, nowość w kolekcji.
2. Elikon 35c - prawdopodobnie działa, brakuje tylko baterii, nowość w kolekcji.
3. Canon Ixus - nie wiem czy działa, wyczerpana bateria, aparat jest na nieprodukowany już film typu APS, nowość w kolekcji.
4. Olympus mju: zoom - nie wiem czy działa, wyczerpana bateria, w środku jest film, nowość w kolekcji.
5. Praktica L - body wersja "Pentacon Tower", działa, w bardzo dobrym stanie! Futerał w niezłym stanie - nowość w kolekcji.
6. Pentacon 2.8/29 M42 (kontynuacja Meyer Orestegon) w bardzo dobrym stanie! Nowość w kolekcji.
7. Flektogon 4/20 M42 Carl Zeiss Jena DDR w bardzo dobrym stanie! Nowość w kolekcji.
8. Pancolar 2/50 Carl Zeiss Jena DDR z mocowaniem bagnetowym, ale nie pasuje do Praktica B ani nie Exakta, możliwe, że Exakta RTL, nie działa przysłona, nowość w kolekcji.
9. Zorki 4 z 1965 wersja eksportowa z grawerowanym napisem, stylizowanym alfabetem łacińskim, nie działa, dalmierz i migawka zablokowane, mam w kolekcji jeszcze dwie, ale się szczegółami różnią, obiektyw Jupiter-8 2/50 "silver", jest w bardzo dobrym stanie.
10. Telekonwerter Helios 2x M42 w bardzo dobrym stanie, z futerałem, nowość w kolekcji, mam podobny, ale jednak się różnią.
11. Minolta SR-T super - body działające w bardzo dobrym stanie plus futerał! Nowość w kolekcji.
12. Minolta MC Roccor-PG 1.4/50 w bardzo dobrym stanie, nowość w kolekcji.
13. Minolta Zoom 3.5-4.8/28-70 w bardzo dobrym stanie, nowość w kolekcji.
14. Pentacon 2.8/135 M42, uszkodzony w dwóch częściach, raczej nie do naprawy, nowość w kolekcji.
15. Torba na aparat itp. w dobrym stanie.
16. Bonus, był w torbie: przejściówka do podłączenia lampy błyskowej starego typu do tzw. gorącej stopki, nowość w kolekcji.
17. Dwie paczki papieru fotograficznego 9x14 cm i jedna paczka 13x18 cm marki Foton.

Zupełnie niedawno, Zbieraj zadzwonił znowu:

- Słuchaj, musisz jeszcze do mnie wpaść! Wtedy zapomniałem, że mam jeszcze Polaroida, którego również chciałem ci oddać.

Umówiliśmy się, na kiedyś później, po Jego 80. urodzinach.
Ale, co się odwlecze, to uciecze ... Jak grom z jasnego nieba spadła wiadomość, że Zbieraj nie żyje.

Trudno mi nawet myśleć o Zbieraju: "był" ...




instagram.com/robhosailor/

Komentarze

  1. Ciągle nasze życie usłane jest miłymi niespodziankami. Nie każdy ich doświadcza. Często oprócz uśmiechu i radości trzeba zmierzyć się z przykrymi wydarzeniami. Twój tekst Robercie jest kolejnym dowodem na to, że życie nie jest takie szare i codzienne a obecność Janusza nawet po jego przedwczesnej śmierci jest ponadczasowe. Janusz to Instytucja. Super Kolekcja. Nie długo zamieszkasz w garażu bo w domu nie będzie miejsca 😉👍. Pozdrawiam Arek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki!
      Zbieraja kochali chyba wszyscy, którzy go znali, a on był życzliwy, nawet maluczkim, jak ja! Jestem wdzięczny, że mogłem spotkać Go na mojej drodze!

      Usuń
  2. Zbieraj zawsze mial z kims jakis " interes" , to go wyrózniało spośród innych ... Do mnie zadzwonil Darek przejmij utki ( w domysle wirtualne) jade do szpitala , Zara wracam !!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki!
      Wszyscy go bardzo lubiliśmy, bo właśnie taki był!

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Powstanie Warszawskie 1944 – Wspomnienie o moim Ojcu w 80. rocznicę "Godziny W"

Postanowiłem, by w 80. rocznicę "Godziny W" opublikować, tutaj na blogu, oraz szczególnie, na kanale YouTube , skromny, fotograficzny projekt, jako wspomnienie o moim Tacie, uczestniku Powstania Warszawskiego . W każdym z kluczowych miejsc, które kojarzę z Jego opowieścią o Powstaniu, od 1 sierpnia do 2 października 1944, chciałem zrobić po jednym zdjęciu, aparatem, który do niego należał. Długo wzbraniałem się, przed samodzielnym występem przed kamerą, obawiając się, że wypadnę, „jak Biden podczas debaty z Trumpem”, ale ostatecznie zdecydowałem się, na to, więc powstał zarówno film, jak i zdjęcia i dodatkowo slideshow, jako trailer promocyjny . Nie będę dłużej opisywał filmu, nie podam też opisów zdjęć, bo wydaje mi się, że film powie więcej i lepiej o całej koncepcji na wspomnienie i historii, którą chciałem przedstawić. Generalnie, chodziło mi o to, aby historia, nie umierała wraz z człowiekiem, a w dużej mierze, tak właśnie się dzieje. Tutaj link do biogr...

Forsowanie Fomapan 400@3200

Niedawno, na pewnej fejsbukowej grupie ujawniłem, że zamierzam naświetlić film negatywowy Fomapan 400 , jako czulszy o trzy działki, czyli na ISO 3200 a następnie, wywołać go forsownie do ISO 3200 w wywoływaczu typu Fomadon R09 . Zaraz podniosły się głosy, że: Po pierwsze, Fomapan 400 , nie nadaje się do forsowania. Ciekawe, dlaczego? Odpowiedzi brak! Po drugie, że efekty będą fatalne, że zadymienie, że ziarno, ale brak odnośników do przykładów... Nikt nie podał przykładów owego fatalnego efektu, za to jeden z kolegów, przysłał mi prywatnie link do swojego folderu z tak naświetlonymi i wywołanymi zdjęciami - zastrzegając, że ziarno duże i że nie bardzo podoba mu się rezultat. Mnie jego zdjęcia się bardzo spodobały, więc postanowiłem powtórzyć jego procedurę. Jako uwagę główną, trzeba podać, że puryści uważają wywołanie forsowne za błąd! Według zasad rzemiosła, bo nie sztuki (!!!), negatyw należy naświetlić nominalnie, lub lekko (o pół działki?) prześwietlić i wywołać zgodnie z zalec...

Kolor poza kontrolą

Zastanawiałem się, czy ten wpis powinienem zatytułować " Porażki ...#2 ", czy " Zabawy ...#2 ", więc otrzymał swój indywidualny tytuł. A zaczęło się od tego, że podczas odnawiania jednego z pokojów i robienia porządków w moich "zasobach", znalazłem kasetę z nienaświetlonym, kolorowym filmem małoobrazkowym, dwunastoklatkowym typu 135 . Był to film Konica Centuria Super o nominalnej czułości ISO 100/21 DIN . Zupełnie nie pamiętam, ani skąd, ani kiedy w mojej szufladzie ten film się znalazł. Używałem filmów Konica około 30. lat temu, kiedy brakowało filmów Fuji , które lubiłem najbardziej, lub chciałem nieco zaoszczędzić, bo filmy Konica , były sporo tańsze, ale wtedy były to kasety z ładunkiem 36. a przynajmniej 24. klatki. Możliwe, że ten, od kogoś dostałem, ale naprawdę, nie mam pojęcia, skąd się u mnie wziął. Owe 30 lat temu, używane przeze mnie filmy były nowe, naświetlałem je nominalnie i były wywoływane niezwłocznie po naświetleniu w automacie Fu...