Przejdź do głównej zawartości

Osiem milimetrów wspomnień

Po dłuższej przerwie, kiedy w sezonie letnim koncentrowałem się na żeglowaniu moimi łodziami, powoli wracam do fotografii starymi aparatami. Ale, zanim wywołam wszystkie negatywy z wakacji, skorzystam z okazji, żeby przedstawić nowy dział (nową playlistę) zainicjowany na moim kanale YouTube. Znakomity kolega zeskanował filmy, które w latach 60. XX wieku, nakręcił mój ojciec, na taśmie filmowej 8 mm. 

Filmiki te, chyba poza jednym lub dwoma, nie były zwykłymi pamiątkami z rodzinnych wydarzeń. Dzisiaj o wiele bardziej, niż kiedyś, doceniam ich walor artystyczny, nie mówiąc o wzruszeniu, jakie odczułem po ponad czterdziestu latach, od czasu, kiedy je ostatni raz oglądałem. Filmiki mają przemyślaną strukturę (narrację/fabułę) prowadzenie kamery i aktorów. No i, oczywiście, są znakomitymi dokumentami epoki lat 1961 - 1967. 

Pierwszy film, który prezentuję w tej serii, to króciutka etiuda pt. "Kocie zabawy", ale będę, w nowej playliście, sukcesywnie pokazywał kolejne filmy z ludzkimi aktorami i bez - jeden film jest animowany - opatrując je tytułami i opisami.

Użyty sprzęt w najstarszych filmach, to była kamera AGFA nieznanego mi typu, którą później zastąpiła czechosłowacka kamera 2x8mm Admira 8F - z wbudowanym światłomierzem, nasadkami do zdjęć makro i filtrami. Wszystkie filmy zostały samodzielnie wywołane przez mojego ojca w jego domowej ciemni, czyli w naszej łazience. Admira 8F była z nami przez kilka lat, aż do 1967 roku, kiedy ojciec postanowił ją sprzedać i kupić żaglówkę, przeróbkę przedwojennej P7, od czego zaczęła się nasza, ojca, mojego brata i moja, przygoda z żeglarstwem - dla mnie, przygoda trwająca wciąż i wciąż...

Poniżej link do playlisty i pierwszego, udostępnionego w niej filmu:

8 mm films from the family archive



Komentarze

  1. Kolejny film z archiwum pt. "ZOO": https://youtu.be/QtTE-twdx6s?si=XBEV-HeK0E6J5M4r

    OdpowiedzUsuń
  2. I kolejny pt. "Filateliści": https://youtu.be/mEbmyPSetok?si=WKoiXWoqVRVU_UfZ

    OdpowiedzUsuń
  3. Jest kolejny pt "Młody Przyrodnik (Wakacje w Wildze)": https://youtu.be/ujvOHuEKfi4?si=VPNDpPgKpj3emSs1

    OdpowiedzUsuń
  4. Przedstawiam kolejny film p. "Pierwsza Komunia (maj 1962)": https://youtu.be/zJOCjlEJkIw

    OdpowiedzUsuń
  5. I kolejny pt. "Pierwszy Dzień w Szkole (1 września 1963)": https://youtu.be/RBRdO0Up25E

    OdpowiedzUsuń
  6. Filmów będzie jeszcze przybywać i właśnie jest kolejny: https://youtu.be/BF24tOsHvZ4?si=dOZwzcJgIf9jUnl1

    OdpowiedzUsuń
  7. "W Ogrodzie Saskim": https://youtu.be/UkVDsI_foYI?si=1A02apP1WxKXPUIA

    OdpowiedzUsuń
  8. Nowy film: https://youtu.be/tJdS9VjqEHo?si=iCdJmPha6oyKVEYR

    OdpowiedzUsuń
  9. "Wakacje nad Świdrem": https://youtu.be/zNqYAQk-IkI?si=Kp6LOMU7cC1ZHEXY

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Forsowanie Fomapan 400@3200

Niedawno, na pewnej fejsbukowej grupie ujawniłem, że zamierzam naświetlić film negatywowy Fomapan 400 , jako czulszy o trzy działki, czyli na ISO 3200 a następnie, wywołać go forsownie do ISO 3200 w wywoływaczu typu Fomadon R09 . Zaraz podniosły się głosy, że: Po pierwsze, Fomapan 400 , nie nadaje się do forsowania. Ciekawe, dlaczego? Odpowiedzi brak! Po drugie, że efekty będą fatalne, że zadymienie, że ziarno, ale brak odnośników do przykładów... Nikt nie podał przykładów owego fatalnego efektu, za to jeden z kolegów, przysłał mi prywatnie link do swojego folderu z tak naświetlonymi i wywołanymi zdjęciami - zastrzegając, że ziarno duże i że nie bardzo podoba mu się rezultat. Mnie jego zdjęcia się bardzo spodobały, więc postanowiłem powtórzyć jego procedurę. Jako uwagę główną, trzeba podać, że puryści uważają wywołanie forsowne za błąd! Według zasad rzemiosła, bo nie sztuki (!!!), negatyw należy naświetlić nominalnie, lub lekko (o pół działki?) prześwietlić i wywołać zgodnie z zalec

Powstanie Warszawskie 1944 – Wspomnienie o moim Ojcu w 80. rocznicę "Godziny W"

Postanowiłem, by w 80. rocznicę "Godziny W" opublikować, tutaj na blogu, oraz szczególnie, na kanale YouTube , skromny, fotograficzny projekt, jako wspomnienie o moim Tacie, uczestniku Powstania Warszawskiego . W każdym z kluczowych miejsc, które kojarzę z Jego opowieścią o Powstaniu, od 1 sierpnia do 2 października 1944, chciałem zrobić po jednym zdjęciu, aparatem, który do niego należał. Długo wzbraniałem się, przed samodzielnym występem przed kamerą, obawiając się, że wypadnę, „jak Biden podczas debaty z Trumpem”, ale ostatecznie zdecydowałem się, na to, więc powstał zarówno film, jak i zdjęcia i dodatkowo slideshow, jako trailer promocyjny . Nie będę dłużej opisywał filmu, nie podam też opisów zdjęć, bo wydaje mi się, że film powie więcej i lepiej o całej koncepcji na wspomnienie i historii, którą chciałem przedstawić. Generalnie, chodziło mi o to, aby historia, nie umierała wraz z człowiekiem, a w dużej mierze, tak właśnie się dzieje. Tutaj link do biogr

Kolor poza kontrolą

Zastanawiałem się, czy ten wpis powinienem zatytułować " Porażki ...#2 ", czy " Zabawy ...#2 ", więc otrzymał swój indywidualny tytuł. A zaczęło się od tego, że podczas odnawiania jednego z pokojów i robienia porządków w moich "zasobach", znalazłem kasetę z nienaświetlonym, kolorowym filmem małoobrazkowym, dwunastoklatkowym typu 135 . Był to film Konica Centuria Super o nominalnej czułości ISO 100/21 DIN . Zupełnie nie pamiętam, ani skąd, ani kiedy w mojej szufladzie ten film się znalazł. Używałem filmów Konica około 30. lat temu, kiedy brakowało filmów Fuji , które lubiłem najbardziej, lub chciałem nieco zaoszczędzić, bo filmy Konica , były sporo tańsze, ale wtedy były to kasety z ładunkiem 36. a przynajmniej 24. klatki. Możliwe, że ten, od kogoś dostałem, ale naprawdę, nie mam pojęcia, skąd się u mnie wziął. Owe 30 lat temu, używane przeze mnie filmy były nowe, naświetlałem je nominalnie i były wywoływane niezwłocznie po naświetleniu w automacie Fu