Pisałem ostatnio, że na Zlocie pod Kleszczami Kraba 2022
robiłem zdjęcia dwiema dwuobiektywowymi lustrzankami (Reflekta
II i Start-B) i swoją Leicą Standard z 1932. Tak,
jak np. zdjęcia wykonane np. Startem-B bardzo mi się
podobają, tak mam bardzo ambiwalentne uczucia, na temat zdjęć
wykonanych Leicą. I to nie jest problem aparatu, tylko
zastosowanego, "z braku laku", materiału negatywowego, jakim jest Agfa APX 400,
o którym już pisałem, że nie jest moim ulubionym materiałem. W
sumie wykonałem nim dwie rolki, obie Leicą z radzieckim
obiektywem Industar-22 3.5/50. Pierwszą, jakiś czas temu, z
filtrem żółtym, tę ostatnią z filtrem żółto-zielonym. Agfa
APX 400, jest negatywem wybitnie mało kontrastowym i tworzy
szaro-szare obrazy. To można nieco skorygować kontrastowym
wywołaniem, no i oczywiście w ciemni, wybierając papier Extra
Twardy, lub dzisiaj, papier Ilford Multigrade, naświetlając powiększenie
z użyciem filtra do wysokiego kontrastu. Na razie, muszę korygować
kontrast w programie graficznym i wcale nie jest to doskonale
skuteczne, bo dodanie kontrastu powoduje często utratę szczegółów
w światłach i cieniach, a przecież nie o to chodzi. Bo widocznie,
rozpiętość tonalna negatywu, wcale nie jest tak bardzo wysoka. Tak
więc, cechą szczególną zdjęć wykonanych na Agfie APX 400,
jest szaro-szary obraz. Podobno niektórzy tak lubią. Ja, chyba
jednak, nie. Wolę, o wiele bardziej, kontrast uzyskiwany na
negatywie Fomapan 100, dostępnym w podobnej cenie.
Zrobiłem
37 klatek na tej rolce, ale pokażę tu, wyłącznie zdjęcia ze
Zlotu pod Kleszczami Kraba, bo reszta, to nasze prywatne
wycieczki w tym samym czasie i kilka kadrów zrobionych już po
powrocie – być może pojawią się one kiedyś, na moich kontach
Instagram i Lomography, poza kontekstem Zlotu. Wszystkie "zlotowe" zdjęcia znajdziecie pod linkiem.
Poniżej, dwa przykłady, w tym najbardziej kontrastowa fotka na całym filmie - oczywiście, we wszystkich został podkręcony kontrast w programie GIMP – można porównać, do podobnych kadrów ze Starta-B, wykonanych na błonie Kodak T-MAX Professional 100, bez edycji kontrastu, które przedstawiłem w poprzednim artykule, bądź zdjęć wykonanych Leicą z filtrem żółto-zielonym, na czarno-białym filmie Fomapan 100 w innym artykule, również bez edycji kontrastu:
Komentarze
Prześlij komentarz