Przejdź do głównej zawartości

Lepsze, niż Leica?

Od znanego już dobrze czytelnikom mojego bloga kolegi, kolekcjonera aparatów, Roberta, dostałem do wypróbowania, dwa kolejne aparaty. Oba będące, japońskimi kopiami, bądź rozwinięciami, aparatu Leica III.

Pierwszy z nich, to Nicca Type 5, od zewnątrz łudząco podobny, do swojego pierwowzoru, czyli aparatu Leica III. Innowacją, jest otwierana, po zdjęciu dolnej pokrywy, klapka na tylnej ściance, która pozwala na założenie filmu bez specjalnego przygotowania końcówki, jak to ma miejsce w oryginalnej Leice. Poza tym, to bardzo ładnie i precyzyjnie wykonany aparat, którym pracuje się, dokładnie tak samo i tak samo przyjemnie, jak Leicą. Do aparatu dołączony był obiektyw Nicca 2.8/50 z niebieskimi powłokami antyodblaskowymi, wyskalowany w stopach angielskich.

Drugim z aparatów, był Canon Model VT i tutaj różnic i innowacji w stosunku do pierwowzoru było o wiele więcej. Przede wszystkim, wizjer zintegrowany z dalmierzem („typu Contax”) i zmienną ogniskową, pozwalającą na używanie obiektywów o ogniskowych 35 mm, 50 mm, bez konieczności użycia dodatkowego sprzętu i RF  widoczne jest centrum kadru, a do kadrowania używa się wtedy wizjera o odpowiedniej ogniskowej z korekcją paralaksy. Po drugie, mechanizm szybkiego naciągu migawki za pomocą rozkładanej dźwigni, pod dolną klapą aparatu – bardzo wygodne rozwiązanie, np. do zdjęć sportowych: lewą ręką, błyskawicznie naciągamy migawkę, a prawą ręką naciskamy spust. Czasami trzeba uważać, bo rozłożona dźwignia, jest dość ostrym szpikulcem, ale nie miałem związanych z nią  niebezpiecznych sytuacji. Nie przeszkadza to w tradycyjnym naciąganiu migawki za pomocą pokrętła, które trzeba do tego celu unieść, a następnie można je opuścić, specjalnym przyciskiem. W celu wycofania filmu, oprócz obrócenia pokrętła przy spuście migawki, trzeba specjalną dźwigienką unieść pokrętło cofania, a po zakończeniu czynności cofania i wyjęciu filmu wystarczy wcisnąć pokrętło cofania na miejsce, a pokrętło przy spuście ustawić na „A”. To są, pozornie bardzo proste, ale bardzo przyjemne w użytkowaniu innowacje, bo dzięki nim, górna ścianka aparatu jest płaska, bez wystających części, porównując np. do aparatu Zorki 4, którego powierzchnia górnej klapy przypomina sylwetkę okrętu wojennego z nadbudówką, wystającymi z niej wieżyczkami i wielkim kominem. Pokrętło zmiany czasów, jest użytkowo podobne do, np. znanych z aparatów FED-2 i Zorki-S i pozwala na zmianę czasu otwarcia migawki, zarówno przed, jak i po jej naciągnięciu. Aparat ma, podobnie jak Leica III, pokrętło długich czasów umieszczone z przodu, po prawej stronie, a obok niego dźwignię samowyzwalacza. Tylna klapka aparatu jest otwierana na zawiasach, dzięki temu ładowanie filmu jest łatwe i wygodne, a nad jej zamkiem, znajduje się gniazdo synchronizacji lampy błyskowej. Dźwigienka pod pokrętłem zmiany czasów migawki, pozwala synchronizować ją z lampami starego i nowego typu – F, M i X. Do aparatu dołączony był standardowy, jasny obiektyw Canon 1.8/50 z żółtymi powłokami antyodblaskowymi, wyskalowany w metrach.

Reasumując, oba aparaty są znakomicie wykonane i pracuje się nimi bardzo przyjemnie. Nicca, to po prostu, japońska Leica III, ze znakomitym obiektywem, czyli bardzo dobry aparat, ale Canon Model VT, to dla mnie jest rewelacja – doskonały, jasny obiektyw, wizjer ze zmienną ogniskową i zintegrowany dalmierz z wyraźną plamką, a do tego szybki naciąg migawki. Chciałbym jeszcze raz móc spróbować zmierzyć się z nim, tym razem z teleobiektywem 135 mm w sytuacji „sportowej”.

Jedna uwaga przeciw. Ale przeciw czemu, czy raczej komu? Mając do dyspozycji oba aparaty z precyzyjnym dalmierzem, chciałem spróbować zdjęć z całkowicie otwartą przysłoną, celując w punkt i nie wszystkie z tych moich zdjęć są ostre. Cóż, starowzroczność i okularnictwo fotografa, robią swoje...

Zapraszam do odwiedzania innych moich miejsc w sieci!

Poniżej zdjęcia:
Aparat Nicca Type 5 i kilka przykładowych zdjęć.
Aparat Canon Model VT i kilka przykładowych zdjęć.

 
















Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Czy Smena 8, to "s**t camera"?

Na fejsbukowych forach i grupach, poświęconych fotografii analogowej, spotykam częste opinie, że radzieckie aparaty fotograficzne, Lubitel , Zenit , a w szczególności Smena , są nic nie wartym złomem i nie należy w ogóle brać ich pod uwagę w wyborze sprzętu do fotografii na filmie. Czy to prawda? Co ja o tym sądzę? Przede wszystkim, najpierw, zastanawiając się nad tym, czy w ogóle zająć się fotografią na filmie, powinniśmy wiedzieć, czego szukamy w tej dziedzinie. Mój wybór jest prosty: nie zamierzam robić zdjęć najlepszych na świecie, nie zamierzam równać się z fotograficznymi sławami, chcę robić swoje zdjęcia, po swojemu , chcę bawić się fotografią, podobnie, jak bawiłem się w czasach mojego dzieciństwa i młodości, próbując, najlepiej jak potrafię, przekazać emocje i treści, które ważne są, dla mnie, dzisiaj . Radzieckie aparaty fotograficzne, były nieodłączną częścią tamtej rzeczywistości. Dla niektórych z nas, w biednych czasach Żelaznej Kurtyny, radziecki aparat Zenit , był szcz

Forsowanie Fomapan 400@3200

Niedawno, na pewnej fejsbukowej grupie ujawniłem, że zamierzam naświetlić film negatywowy Fomapan 400 , jako czulszy o trzy działki, czyli na ISO 3200 a następnie, wywołać go forsownie do ISO 3200 w wywoływaczu typu Fomadon R09 . Zaraz podniosły się głosy, że: Po pierwsze, Fomapan 400 , nie nadaje się do forsowania. Ciekawe, dlaczego? Odpowiedzi brak! Po drugie, że efekty będą fatalne, że zadymienie, że ziarno, ale brak odnośników do przykładów... Nikt nie podał przykładów owego fatalnego efektu, za to jeden z kolegów, przysłał mi prywatnie link do swojego folderu z tak naświetlonymi i wywołanymi zdjęciami - zastrzegając, że ziarno duże i że nie bardzo podoba mu się rezultat. Mnie jego zdjęcia się bardzo spodobały, więc postanowiłem powtórzyć jego procedurę. Jako uwagę główną, trzeba podać, że puryści uważają wywołanie forsowne za błąd! Według zasad rzemiosła, bo nie sztuki (!!!), negatyw należy naświetlić nominalnie, lub lekko (o pół działki?) prześwietlić i wywołać zgodnie z zalec

Powstanie Warszawskie 1944 – Wspomnienie o moim Ojcu w 80. rocznicę "Godziny W"

Postanowiłem, by w 80. rocznicę "Godziny W" opublikować, tutaj na blogu, oraz szczególnie, na kanale YouTube , skromny, fotograficzny projekt, jako wspomnienie o moim Tacie, uczestniku Powstania Warszawskiego . W każdym z kluczowych miejsc, które kojarzę z Jego opowieścią o Powstaniu, od 1 sierpnia do 2 października 1944, chciałem zrobić po jednym zdjęciu, aparatem, który do niego należał. Długo wzbraniałem się, przed samodzielnym występem przed kamerą, obawiając się, że wypadnę, „jak Biden podczas debaty z Trumpem”, ale ostatecznie zdecydowałem się, na to, więc powstał zarówno film, jak i zdjęcia i dodatkowo slideshow, jako trailer promocyjny . Nie będę dłużej opisywał filmu, nie podam też opisów zdjęć, bo wydaje mi się, że film powie więcej i lepiej o całej koncepcji na wspomnienie i historii, którą chciałem przedstawić. Generalnie, chodziło mi o to, aby historia, nie umierała wraz z człowiekiem, a w dużej mierze, tak właśnie się dzieje. Tutaj link do biogr