Przejdź do głównej zawartości

Różne, ważne sprawy

Po pierwsze, pozwoliłem sobie, stworzyć, jako donum in memoria, drobną, papierową publikację swoich zdjęć w formie broszury. Będę ją rozprowadzał, najpierw wśród najbliższych i rodziny, następnie wśród bliższych i dalszych znajomych. Bardzo mało gości tutaj zagląda, ale niektórzy z Was mogą wkrótce zostać obdarowani. Nakład będzie niewielki, można powiedzieć, że mikroskopijny - pozycja jest absolutnie unikalna, na tzw. rynku wydawniczym i nie znajdziecie jej nigdzie indziej. Broszura zawiera szesnaście moich fotografii w formacie 17x17 cm, które wybrałem ze zdjęć wykonanych w 2023 roku w formacie 6x6, plus zdjęcia, na pierwszej i ostatniej stronach okładki. Dzisiaj, wraz tą informacją ujawniam zdjęcie okładki wydruków próbnych. Mam nadzieję, że zdjęcia będą się Wam podobały, a już jestem bardzo zadowolony z jakości pracy drukarni Vespa Druk!

*

Po drugie, chciałem podziękować, za prezenty urodzinowe!
To wydruki moich zdjęć:
jeden na płótnie w formacie 30x30 cm w czarnej ramie,
trzy wydruki na papierze fotograficznym w formacie 30x30 cm w dwóch gradacjach, czyli razem 6 wydruków, do oprawienia.

*

Po trzecie, jeszcze jeden prezent urodzinowy, czyli tzw. duży mieszek do fotografii macro (ang. Exakta DKL Versal Close up Copying Macro Bellows), produkcji firmy Ihagee z Drezna w NRD, wraz z obiektywem "aus Jena T" 2.8/50 (Carl Zeiss Jena Tessar - rebrandowany z powodu procesów o prawo do używania nazwy) z mocowaniem Exakta - nowość w kolekcji. Ciekawostką jest, że tylne mocowanie, od strony aparatu, zostało zmienione na M42, czyli dostosowane do aparatów z takim mocowaniem obiektywu np. Praktica i Zenit. Oryginalne mieszki produkowane przez Ihagee, jako akcesoria do aparatów Exakta, miały mocowanie Exakta po obu stronach (tutaj obie strony mieszka noszą cechy mocowania Exakta - przetłoczenia w miejscu zamka bagnetu mocowania obiektywu) a podobne, produkowane przez koncern Pentacon, dla aparatów Praktica, miały obustronnie mocowanie typu M42, bez charakterystycznych cech wskazujących na możliwość zastosowania mocowań Exakta. Warto pamiętać, że w latach 70. firma Ihagee, została włączona do koncernu Pentacon i wkrótce zakończono produkcję aparatów Exakta i dedykowanych do nich akcesoriów.  

Zapraszam do odwiedzania moich innych miejsc w sieci.







Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Czy Smena 8, to "s**t camera"?

Na fejsbukowych forach i grupach, poświęconych fotografii analogowej, spotykam częste opinie, że radzieckie aparaty fotograficzne, Lubitel , Zenit , a w szczególności Smena , są nic nie wartym złomem i nie należy w ogóle brać ich pod uwagę w wyborze sprzętu do fotografii na filmie. Czy to prawda? Co ja o tym sądzę? Przede wszystkim, najpierw, zastanawiając się nad tym, czy w ogóle zająć się fotografią na filmie, powinniśmy wiedzieć, czego szukamy w tej dziedzinie. Mój wybór jest prosty: nie zamierzam robić zdjęć najlepszych na świecie, nie zamierzam równać się z fotograficznymi sławami, chcę robić swoje zdjęcia, po swojemu , chcę bawić się fotografią, podobnie, jak bawiłem się w czasach mojego dzieciństwa i młodości, próbując, najlepiej jak potrafię, przekazać emocje i treści, które ważne są, dla mnie, dzisiaj . Radzieckie aparaty fotograficzne, były nieodłączną częścią tamtej rzeczywistości. Dla niektórych z nas, w biednych czasach Żelaznej Kurtyny, radziecki aparat Zenit , był szcz

Rolleiflex!!! Czyli: My TLR Story #10

Kultowy aparat w moich rękach! Moim marzeniem, było móc robić zdjęcia tym aparatem, albo którymś modelem z tej wytwórni. Zawsze aparaty Rolleiflex i Rolleicord , były poza moim zasięgiem. Kilka tygodni temu, pojawiła się możliwość długoterminowego wypożyczenia przedwojennego Rolleiflexa . To Rolleiflex Automat 6x6 - Model RF 111A z obiektywem Carl Zeiss Jena Tessar 3.5/75 ( Rolleiflex Automat Model 2 i tutaj ) z 1938 roku!  Aparat, pomimo słusznego wieku, jest w pięknym stanie i w stu procentach sprawny! Ma również piękny, skórzany futerał. Praca Rolleiflexem , jest bardzo przyjemna - matówkowy wizjer z prowadnicami, jest jasny, chociaż lupa mogłaby być większa, w powojennych modelach to poprawiono, ale ustawianie ostrości bardziej zależy od wzroku fotografa i każda osoba używająca okularów , jak ja, może mieć z tym kłopot.  Ustawianie czasów otwarcia migawki i przysłony realizowane jest dwoma pokrętłami po bokach obiektywów, a wartości ustawionych parametrów widać w okienku od

Forsowanie Fomapan 400@3200

Niedawno, na pewnej fejsbukowej grupie ujawniłem, że zamierzam naświetlić film negatywowy Fomapan 400 , jako czulszy o trzy działki, czyli na ISO 3200 a następnie, wywołać go forsownie do ISO 3200 w wywoływaczu typu Fomadon R09 . Zaraz podniosły się głosy, że: Po pierwsze, Fomapan 400 , nie nadaje się do forsowania. Ciekawe, dlaczego? Odpowiedzi brak! Po drugie, że efekty będą fatalne, że zadymienie, że ziarno, ale brak odnośników do przykładów... Nikt nie podał przykładów owego fatalnego efektu, za to jeden z kolegów, przysłał mi prywatnie link do swojego folderu z tak naświetlonymi i wywołanymi zdjęciami - zastrzegając, że ziarno duże i że nie bardzo podoba mu się rezultat. Mnie jego zdjęcia się bardzo spodobały, więc postanowiłem powtórzyć jego procedurę. Jako uwagę główną, trzeba podać, że puryści uważają wywołanie forsowne za błąd! Według zasad rzemiosła, bo nie sztuki (!!!), negatyw należy naświetlić nominalnie, lub lekko (o pół działki?) prześwietlić i wywołać zgodnie z zalec